England - fredag den 05. april 2013

Hjemad igen

Så stod den på hjemrejse igen. Vejret var heldigvis med os. Godt skyet og det skulle være meget koldt ifølge vejrudsigten. Et blik ud af vinduet afslørede, at der atter var faldet sne på Skidaw. Et morgenbad, en omgang Cumberlan breakfast og det sidste blev pakket. Lige en smut til slagteren, for at hente den frosne Cumberlan sausage, som vi havde købt - og så var vi klar til afgang.

Vi tog pænt afsked med vores værter i Easedale House. Et meget venligt par, der godt kunne være stolte af deres b&b. Standarden var absolut i top.

På busstationen nåede vi lige at købe et par flasker vand til turen, før bussen kom og vi kunne stige ombord til sidste bustur i Lake District for denne gang. I Windermere fandt vores busbilletter et par nye ejere. De var nemlig gyldige til og med lørdag, så andre kunne lige så godt have glæde af dem...

Så fandt vi en plads til os selv og bagagen, hvor vi kunne holde til i de ca. halvanden time, det varede før toget skulle køre. Vi kunne på skift gå en lille tur - i Booths, for at se, om der var noget, vi ikke kunne leve uden. Lasse blev sendt af sted med et kamera, for at tage billeder af det, han gerne ville have til frokost. Han kom tilbage med billeder af saltstænger og nachos!

Så det blev en rigtig sund frokost, vi fortærede i toget mod Manchester Airport. Det var i øvrigt en hurtig tur. Normalt er der jo togskifte flere gange og ca. 4 timers togrejse men dette tog var direkte og det tog kun 2 timer. I dag havde vi ellers god tid, for vores fly skulle først lette kl. 19:10 og vi var fremme i lufthavnen kl. 15. Nå, det var godt, at være i god tid...

Vi fik tjekket ind og gik op i afgangshallen, fandt en god plads med udsigt til et Tyrkish Airlines fly, der var ved at blive gjort klar. Så var Lasse beskæftiget og jeg kunne sortere mine billeder over en Guinness.

Efter en lille times tid generede solen så meget, at jeg indstillede mit arbejde med computeren og begyndte at studere menukortet på bordet. Sørme om ikke de serverede Cumberland Sausage. Sådan en omgang måtte vi da slutte af med, så den blev fluks bestilt.

Vores fly afgik til tiden, selv om det ikke virkede helt betryggende. For det første havde Lasse fået en halv cola og en dåse med energidrik med igennem sikkerhedskontrollen. Da vi skulle gå ombord virkede de elektroniske systemer ikke, så medarbejderne kunne ikke scanne vores boardingpas og da vi kom ombord, sagde kaptajnen, at de var forsinket, da nogle computere, der skulle fordele vægten i flyet heller ikke virkede.

Men vi kom da i luften og vi nåede også hele til København. Efterhånden som vi nærmede os Danmark, steg humøret hos Lasse. Han glædede sig til at komme hjem igen - til sin egen dyne, havde han proklameret ☺

Der var god tid i lufthavnen, så vi kastede os over en pølse og en sodavand. Så var det bare at vente på toget mod Fyn og Jylland. Heldigvis havde vi pladsbillet i stillekupeen. Fredag aften kan være en urolig affære i et tog hen over Sjælland og Fyn.

På toget lyttede Lasse til noget musik og jeg kunne skrive lidt dagbog og kigge lidt mere på billederne...

Epilog

Det har været en kort ferie men nok af passende længde, hvis man spørger Lasse. Han er ikke til de lange vandreture, som nok havde været planen hjemmefra. Vi blev "fanget" af sneen i bjergene, så de fleste lange ture blev aflyst. Til gengæld er jeg sikker på, at han har nydt de ture, vi var på. Der var tilpas med afveksling i turene, til at holde ham interesseret.

Jeg er sikker på, at han har fået lidt smag for Lake District. Han har givet udtryk for, at det har været en fed tur, så der er måske basis for en ny "mandetur" senere - dog uden hotte pizza'er!